Noriu pasidalinti Linos Novikevičiūtės, gyvenančios Prancūzijoje, mintimis apie Mados Verslą, nes …

kai aš įkyriai savo seminarų metu vis kartoju: „baikite žaisti, pradėkite skaičiuoti“ ir kai pykstu už tai, kad kūrėjai nekuria, o tik „kepa“ bekvapius, bejausmius pavadinimus – tikrai ne brendus – kartais jaučiuosi, lyg vienišas karys mūšio lauke, nors esu linkusi tikėti, kad galime būti daugiau nei kiniečiai ar turkai, galime sėkmingai prisistatyti ne tik mikroskopinėje LT rinkoje, bet rasti sau vietos milžiniškų galimybių milžiniškame pasaulyje, pagaliau galime taip sunkiai nevargti, skaičiuodami centą prie cento ir dirbdami tiek daug…

 

Bet dabar apie Liną ir kaip mes susipažinome? Gavau e-laišką, kuriame buvo klausimas: noriu kurti prekės ženklą Prancūzijos rinkai – ar padėsite? Pamaniau – tai bent lietuvaitė! Šauna iškart į Prancūzijos rinką! Svarsčiau: arba ji visiškai nieko nenutuokia apie mados verslą ir todėl jai atrodo labai viskas paprasta, arba ji labai protinga ir žino, kad nėra prasmės vargti su LT rinka ir galima sukurti tikslingą brendingą, išsikeliant ne bet kokius, o SMART tikslus:

 

 

Taigi, aš paprašiau Linos prisistatyti – norėjau sužinoti, kiek ji turi žinių ir patirties šioje srityje, kaip ji suvokia, koks tai verslas, ir, gavusi ilgą jos laišką, labai apsidžiaugiau – retai kada verslo naujokai taip tiksliai įvardija mados verslo problematiką, retai kada suvokia, kas yra brendingas, strategija, segmentas, retai kada įžvelgia Lietuvos versliukų problematiką ir t.t.

 

Lina sutiko, kad aš jos įžvalgomis pasidalinčiau su VERSLO REFORMA auditorija ir pridėjo dar vieną rašinį: DIZAINAS, MADOS VERSLAS ar MADA? Taigi, dalinuosi ir kviečiu visus diskusijai.

Linos Novikevičiūtės įžvalgos:

 

  1. Gana žinomi ir linksniuojami prekių ženklai ne visada yra jau tokie pelningi, kaip gali atrodyti iš šalies.
  2. Tai verslas, kur kūrybos yra labai mažai, bet originalumo, dizaino, prekės filosofijos svarba yra labai didelė.
  3. Mados verslas (kaip ir kiti verslai) reikalauja mažiausiai kelerių metų įdirbio, pradinio kapitalo ir pastovaus tiek produkto, tiek pardavimo, komunikacijos strategijų tobulinimo, kas reikalauja investicijų.
  4. Supratau, kaip svarbu yra identifikuoti ir labai gerai pažinoti savo pirkėją.
  5. Finansinio išprusimo svarba.
  6. Taip pat ši patirtis padėjo suprasti verslo rizikos mastą.

Problema, manau, yra ta, kad kiekvienas gyvename tam tikroje aplinkoje, tam tikroje socialinėje klasėje – ši „kiekvieno mūsų“ susikurta tikrovė apsprendžia, kaip mes matome rinką ir apskritai pasaulį, ir sukelia sunkumų vertinti kitas rinkas, jų poreikius ir t.t.

 

 

DIZAINAS, MADOS VERSLAS ar MADA? Lina Novikevičiūtė

 

Kas jums iš tikrųjų patinka: dizainas, mados verslas ar mada? Manau, kad tai yra esminis klausimas tiems, kurie galvoja apie studijas, darbą ar verslą mados industrijoje. Nors dizaino, mados verslo ir kitos mados sritys yra glaudžiai susijusios, bet turi esminių skirtumų, apie kuriuos derėtų žinoti matantiems save šioje žavioje, bet aikštingoje industrijoje. Atsakymų reikėtų ieškoti ne tik google paieškoje, bet ir realiame gyvenime. Jokiu būdu nenoriu nuvertinti internete esančių informacijos lobynų, tačiau derėtų įvertinti ne visada realistišką glamour mados industrijos veidą, kuriamą medijose.

 

Patarimas būtų labai paprastas: po išsamių paieškų, profesionalios literatūros skaitymo leiskitės į žmonių, kurie tuo užsiima, paieškas ir tiesiog klauskite. Patikėkite, net ir labiausiai užsiėmę randa laiko padėti, atsakyti į kelis klausimus – patikrinta ir veikia! Kitas žingsnis būtų pabandymas, dalyvavimas veikloje, apie kurią svajojate ir kurioje save įsivaizduojate. Net jei jau seniai užmiršote mokyklos ar universiteto suolą, visada turite galimybę sugrįžti į mokinio vaidmenį. Savanoriška praktika ar tiesiog kelių dienų savanoriavimas yra puiki galimybė pamatyti mados industrijos virtuvę iš arti. Paprastai dizaineriai, mados redaktoriai, stilistai mielai priima padėti trokštančius smalsuolius.

 

Mados industrija yra be galo įvairi ir vietą po šia saule gali rasti įvairių profesijų atstovai. Galbūt jums net nereikia visko mesti, baigti universitetą tam, kad galėtumėte pritaikyti savo jau turimus įgūdžius darbui madoje? Ryšį galima rasti tarp neįtikėtinai skirtingų, nieko bendra neturinčių sričių! Pagalvokite, apie madą galite rašyti, galite kurti eskizus, iliustracijas, jei puikiai valdote pieštuką, siūti, kurti lekalus, jei naktimis sapnuojate apie neįtikėtinas drabužių formas ir įstabiausias medžiagas, kurti prekės ženklų konseptus, jei esate kūrybiškas strategas, o kur dar mados marketingas, komunikacija, viešieji ryšiai ir t.t. O galbūt jums tiesiog patinka mada, sekate kiekvieną mados naujieną ir skubate įsigyti kiekvieno sezono „must have“ daiktų – tuomet nieko nelaukdami pradėkite kurti savo tinklaraštį!

 

Taigi, labai svarbu suvokti, kad mada apima begalę sričių: dizainerio, siuvėjo, mados verslininko profesijas, jų atliekamos funkcijos, darbo pobūdis yra labai skirtingi. Jeigu jūs turite vizualinių gabumų, estetinę pajautą, jums nebūtinai patiks kurti produkto pardavimo strategiją, rūpintis kaštais ir savikaina – tai, kuo užsiima verslininkai. Svarbu atsakyti į tokius klausimus: kas aš esu – verslininkas, amatininkas ar menininkas?; ką man iš tikrųjų patinka daryti?; koks gyvenimo būdas man yra priimtinas?; kokios yra jūsų vertybės? Mados industrija tuo ir žavi, kad čia save realizuoti ir uždirbti gali tiek originalus tinklaraštininkas, tiek ambicingas verslininkas, tiek kruopštus amatininkas.